Prejsť na obsah
Ústavy a pracoviská

Projekt v rámci programu ERASMUS+, Kľúčová akcia 2 – Strategické partnerstvá v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy (KA2):
Číslo projektu:
2015-1-SK01-KA203-008959

UNIALL- Accessibility of Higher Education for Students with Special Needs

Partneri projektu:
P1 - CEDA, Fakulta architektúry STU v Bratislave  (v spolupráci s Centrom podpory študentov so ŠP na UK)
P2 - Teiresias, Centrum podpory pre študentov so ŠP na Masarykovej univerzite v Brne
P3 - Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami (AP3SP)  
P4 - Department of Architecture, University of Chieti-Pescara, Italy

Doba riešenia projektu: 2015 – 2018


Rozvojový projekt:
Číslo projektu:
001STU-2/2015 / MŠVVŠ SR

Eliminácia architektonických, informačných a orientačných bariér na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave

Cieľ:

Cieľom predkladaného rozvojového projektu je naplniť základné požiadavky vysokoškolského zákona a vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 458/2012 Z. z. o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami. Výsledkom projektu bude zlepšenie podmienok na štúdium pre študentov so špecifickými potrebami (ŠP) na všetkých fakultách STU v Bratislave. Na základe výsledkov z vykonaných hodnotení prístupnosti priestorov a služieb STU budú v rámci rozvojového projektu zrealizované tieto zámery:

• zrealizuje sa debariérizácia fakúlt STU na základe priorít vyplývajúcich zo Správy o stave prístupnosti priestorov a služieb pre študentov so špecifickými potrebami na STU s cieľom zabezpečiť výučbu v bezbariérových priestoroch na všetkých fakultách STU,
• zabezpečí sa ubytovanie v bezbariérových priestoroch študentského domova STU,
• zlepší sa prístup k informáciám a študijným materiálom v akademických (fakultných)
knižniciach STU bezbariérovým spôsobom, zlepší sa prístup webových stránok STU a zvýši sa kvalita informácií o štúdiu pre študentov so špecifickými potrebami,
• zlepšia sa podmienky na orientáciu, samostatný a bezpečný pohyb študentov so špecifickými potrebami v priestoroch fakúlt STU, vypracujú sa plány evakuácie študentov
so ŠP pre prípady súvisiace s ohrozením zdravia a života.
• zlepší sa dostupnosť podporných služieb STU pre študentov so špecifickými potrebami; v súlade s naplnením tohto zámeru bude vytvorené Podporné centrum STU pre študentov so špecifickými potrebami, ktoré bude zároveň edukačným a konzultačným centrom pre koordinátorov pre študentov so ŠP pôsobiacich na vysokých školách na Slovensku. Podporné centrum STU sa bude špecializovať na tvorbu inkluzívneho prostredia vysokých škôl metódou univerzálneho navrhovania v zmysle Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím.

Doba riešenia projektu: 2016 – 2017


Národný projekt:
Národný projekt Podpora procesu deinštitucionalizácie a transformácie systému sociálnych služieb

Anotácia projektu:
Cieľom projektu je podporiť zariadenia sociálnych služieb a ich zriaďovateľov pri realizácii projektov zvyšovania kvality a nezávislosti života osôb so zdravotným postihnutím v súlade s prijatou národnou stratégiou deinštitucionalizácie.

Žiadateľ projektu:
Implementačná agentúra Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky SR

Partneri projektu:
Výskumné a školiace centrum bezbariérového navrhovania - CEDA FA STU
Rada pre poradenstvo v sociálnej práci
Slovenská únia podporovaného zamestnávania
SOCIA – nadácia na podporu sociálnych zmien

Doba riešenia projektu: 2013 – 2015


Rozvojový projekt:
Číslo projektu:002STU-2/2013 / MŠVVŠ SR

Vytvorenie podmienok na štúdium pre študentov so špecifickými potrebami na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave

Cieľ:
Všetky aktivity projektu sú zostavené tak, aby bol vytvorený a postupne realizovaný akčný plán: „Vytvorenie podmienok na štúdium pre študentov so špecifickými potrebami na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave“. Hlavným cieľom akčného plánu je identifikácia a postupná eliminácia bariér na všetkých fakultách STU. Zámerom tohto rozvojového projektu je zreálnenie pripravenosti Slovenskej technickej univerzity v Bratislave na implementáciu zákona o vysokých školách a vyhlášky MŠ SR o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami, ako aj podpora zámerov samotného Ministerstva školstva SR.

Doba riešenia projektu: 2013 – 2014


VEGA:
Číslo projektu: 1/0996/11 / Ministerstvo školstva SR

Univerzálne navrhovanie prostredia v súlade s požiadavkou inklúzie zdravotne limitovanej populácie do vzdelávacieho a pracovného procesu

Anotácia projektu:
Architektonická teória a veda má nachádzať profesionálnu odpoveď na otázku akými riešeniami sa dá dosiahnuť bezbariérové vzdelávacie a pracovné prostredie. Doposiaľ nie sú vypracované typologické zásady pre navrhovanie budov pre vzdelanie a prácu tak, aby ich ľudia s pohybovým, zmyslovým a mentálnym postihnutím mohli využívať. Cieľom metódy univerzálneho navrhovania v architektúre je vytváranie nediskriminačného prostredia, ktoré má ambíciu pomôcť všetkým ľuďom naplniť základné ľudské práva, medzi ktoré patrí i právo na vzdelanie a prácu. Právo na vzdelanie a zapájanie sa do práce môže byť dosiahnuté vtedy, ak ľudia so zdravotným postihnutím môžu užívať priestory kde sa tieto aktivity uskutočňujú. Ak človek nemôže využívať prostredie na vzdelávanie a prácu, je mu zahatená cesta k naplneniu dôstojného života, čo je v demokratických spoločnostiach neakceptovateľné. Bez možnosti získať vzdelanie a prácu, inklúzia zdravotne limitovaných občanov do bežného života zostáva len prázdnou proklamáciou.

Doba riešenia projektu: 2011 – 2014


VEGA:
Číslo projektu: 1/0707/08 / Ministerstvo školstva SR
                            179/08 FA STU

Audítorský program – univerzálna prístupnosť hmotného životného prostredia

Anotácia projektu:
Existencia univerzálneho - bezbariérového prostredia je jednou z podmienok sociálnej inklúzie a zamestnanosti zdravotne postihnutých osôb. Nakoľko účinok platných legislatívnych predpisov týkajúcich sa riešenia tejto problematiky sa v praxi javí ako nedostatočný, musia sa hľadať iné, účinnejšie metódy. Jednou z nich je tzv. certifikácia objektov z hľadiska nárokov štyroch relevantných skupín zdravotného postihnutia – telesného, zrakového, sluchového a mentálneho. Predkladaný projekt audítorského programu má zámer stanoviť základné požiadavky na stavby určené pre bývanie, vzdelávanie, služby, dopravu a voľný čas tak, aby boli bezbariérovo prístupné v celom rozsahu nielen pre všetkých návštevníkov a užívateľov služieb, ale poskytovali aj možnosť zamestnania zdravotne postihnutých osôb. Objekty, ktoré splnia stanovené požiadavky auditu získajú certifikát a budú označené medzinárodnými symbolmi prístupnosti tak, aby boli kompatibilné s Európskou úniou.

Doba riešenia projektu: 2008 – 2011


IP ERASMUS:
Číslo projektu: 7203-0391/IP/BRATISL01 / Európska komisia

PROGRAM CELOŽIVOTNÉHO VZDELÁVANIA:
"Design for All – Universal Design"

Anotácia projektu:
Hlavná téma projektu: "Navrhovanie pre všetkých – Universal Design" Intenzívny program sa bude zaoberať novými postupmi architektov, urbanistov, dizajnérov a stavebných inžinierov pri navrhovaní bezbariérového hmotného životného prostredia.
ŠPECIFICKÁ TÉMA PROJEKTU pre IP 2007/2008:"Turizmus pre všetkých" Cieľom je hlbšie skúmanie nástrojov, pomocou ktorých môžu mať architekti, urbanisti a dizajnéri pozitívny dosah na prostredie, čím sa následne zlepšia podmienky pre sociálnu inklúziu zdravotne postihnutých osôb. Ďalšie ročníky intenzívneho programu sa budú zaoberať napríklad tematikou "Kultúra pre všetkých" alebo "Šport pre všetkých", s dôrazom na skutočnosť, že problematika "Navrhovanie pre všetkých" sa musí riešiť komplexne a do hĺbky. Tento intenzívny program sa bude zaoberať špecifickými aspektmi architektonickej a urbanistickej tvorby prostredia so zreteľom na všetky aspekty ľudského života.

Prvá téma "Tourism for All" bola vybratá kvôli príležitosti oboznámiť sa s podmienkami v krajinách, ktoré sa projektu zúčastňujú. Líšia sa krajinnými, geografickými, sociálnymi, kultúrnymi a inými podmienkami.

Koordinátor projektu:
Doc. Ing. arch. Maria Samova, PhD.
Fakulta architektúry STU Bratislava

Kooperujúce univerzity v roku 2008:
Vienna University of Technology, Faculty of Architecture and Planning, Rakúsko University College Limburg, Department of Architecture, Belgicko Dresden Technical University, Faculty of Architecture, Nemecko Czech Technical University in Prague, Faculty of Architecture, Česká republika Gdansk University of Technology , Faculty of Architecture, Poľsko

Doba riešenia projektu: 2007 – 2009

Druhá téma "Culture for All"

Koordinátor projektu:
Ing. arch. Zuzana Čerešňová, PhD.
Fakulta architektúry STU Bratislava


MVTS : Univerzálne navrhovanie - nová metóda bezbariérového navrhovania v architektúre, urbanizme a dizajne, ktorá podporuje integráciu diskriminovaných skupín ľudí do života spoločnosti , riešitelia projektu - Samová, M., Čerešňová, Z., Keppl, J.,Korček, P., Puškár, P., Rollová, L., Szobiová, E., Špaček, R., Vitková, Ľ., Zborteková, K., EIDD, doba riešenia 2007-2009


Architektúra a urbanizmus: Navrhovanie pre všetkých od školy po prax, Európska komisia, zmluva č. VS/2004/0554, riešitelia projektu - Samová, M., Drahovský, M., Čerešňová, Z., Rollová, L., Korček, P., Majcher, S., ARVHA (koordinátor), 03/2005 – 11/2006


Architektúra bez bariér – architektúra pre všetkých: medzinárodný grantový výskum Program Higher Education Support Programme 61700, spoločný program Nadácie Open Society Foundation a Vzdelávacej Nadácie Jana Husa, č. 2002/8 riešitelia projektu - Samová M.,Puškár P., Čerešňová Z., Korček P., Hürlimann M., Hürlimann K., Končeková D., Schleicher A., doba riešenia 07/2002-12/2003